MS Expedition

hej!
kryssningen var alldeles underbar, haha.
vi såg isbjörn!! och val, valross, säl, räv, ren, ja allt! sjukt fränt :D

på torsdagen åkte vi iväg och vårt första stopp var i en rysk gruvby som heter Barentsburg.
det var en minst sagt konstig by.. inget folk ute överhuvudtaget. bara massa ryssar som
bor där en period och jobbar i gruvan. det sjuka är bara att kolen från gruvan används inte till något, så gruvarbetarna arbetar i stort sett helt i onödan. det bodde 15 barn i byn.
hela byn åt alla middagar i en gemensam matsal..  mycket märkligt.
vi kollade även på en rysk folkloreshow vilket var det sjukaste jag varit med om..
de dansade rysk folkdans och spelade underlig bordellmusik, haha. snyggast var killen med hockeyfrilla som spelade elgitarr och den förvuxna bäbisen i rosa dräkt. fy fan vad jag skrattade. i smyg..

på fredagen åkte vi till Magdalenafjorden som ligger på 79*N och där badade vi!
vattnet var ca 3 grader varmt, haha. det var verkligen uppfriskande.
vi badade på en sandstrand och det kändes inte som att man var på Svalbard,
förutom vattentemperaturen då.
efter lunchen åkte vi ut med zodiacbåtar och kollade på en glaciär i Raudfjorden.
vackert som tusan! :)

på lördagen såg vi vid frukosten en valross som simmade brevid båten och strax efter det såg vi tre vågvalar.
och SEN helt pötsligt ropar de i högtalarna att de ser en isbjörn på höger sida av båten.
jag som satt i biblioteket sprang ut på däck i bara sockar. folk skrattade åt mig eftersom det var dyngsurt på däck men jag kunde ju inte riskera att inte få se isbjörn, puckon :D haha isbjörnen gick på stranden ca 1 km från båten så det var inte direkt på nära håll men man kunde se den bra i kikare och det var sjukt häftigt! sen gick den ner i vattnet och simmade iväg. hihi. jag höll på att frysa ihjäl men var skapligt glad ändå.
det sjuka var att varje gång jag var på toa, i bibblan, i hytten, eller vartsomhelst förutom ute på däck, så såg de djur.
haha så tillslut sa de att jag inte fick vara ute på däck och spana för då såg vi inga djur, haha :D
det funkade bra för mig för de ropade ju ändå upp i högtalarna varje gång,
och jag trivdes bra inne i värmen.
senare på lördagen gick vi iland på en halvö. det var sjukt tråkigt! det ända vi såg var bajs från olika djur och blommor. verkligen jätteintressant, not.
när klockan var ca 19.00 nådde vi 80*N och skålade med champagne ute på däck!
party party på kvällen och jag kom tillbaka till min hytt kl 05.00 och satt vid frukosten 08.00 igen. trött!

på söndagen gick vi iland i Ny-Ålesund som är en forskningsstation.
det är världens nordligaste "samhälle" med världens nordligaste postkontor.
där gick vi en guidad tur och fick sen gå omkring och kika själva..
sen gick vi ombord på båten igen och åt grillbuffé ute på däck i strålande solsken.
på eftermiddagen åkte vi zodiacbåt till Blomstrandglaciären. det var som sagt strålande sol och helt vindstilla.. underbart
på kvällen hade vi en avskedscermoni på båten och vi som badat fick diplom och alla fick ett skriftligt bevis på att vi nått 80*N

vi kom tillbaka till Longyearbyen på natten mellan söndag och måndag.
Mammsen min åkte hem inatt.
för min del känns det fortfarande som jag är kvar på båten för det gungar fortfarande när jag går. haha. och jag skulle gärna vara kvar för det var fyra helt perfekta dagar och om det är möjligt att gå upp 10 kg på så kort tid så har jag garanterat gjort det! för fy fan vad vi har ätit. sjukt god mat och efterrätt efter varje måltid. mums!

bilder kommer, I promise. men nu ska jag sova för jag är tröttis.
kommer hem om 13 dagar, se yaa <3


Kommentarer
Postat av: Karin

åhh vad underbart det låter! <3

2009-07-22 @ 10:56:43
URL: http://noandroid.blogg.se/
Postat av: emma

alltså så himla coolt! jag vill också göra nåt sånt.

2009-07-22 @ 16:48:23
URL: http://elvinee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0